Spring naar inhoud

Bijlage 1: Structuur pensioenfonds

.1 Inleiding

Het pensioenfonds heeft drie organen, te weten een bestuur, een verantwoordingsorgaan en een Raad van Toezicht. Daarnaast is een aantal externe partijen bij het pensioenfonds betrokken.

In dit hoofdstuk vindt u eerst een aantal algemene gegevens van het pensioenfonds. Daarna stelt het pensioenfonds de organen en de externe partijen aan u voor. 

.2 Over het pensioenfonds

. 2.1 Naam en vestigingsplaats

Het pensioenfonds is opgericht op 26 maart 1997 en statutair gevestigd in Zoetermeer. Het pensioenfonds is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in Utrecht onder nummer 41160246. Het pensioenfonds is aangesloten bij de Pensioenfederatie.

. 2.2 Adresgegevens

Voor vragen van (gewezen) deelnemers, pensioengerechtigden, gewezen partners en werkgevers.

Pensioenfonds Recreatie
Postbus 5199
9700 GD Groningen

Bezoekadres
Europaweg 27, 9723 AS Groningen

Voor (gewezen) deelnemers, pensioengerechtigden, gewezen partners:
(050) 52 25 020
E-mailadres: deelnemers@pensioenfondsrecreatie.nl

Voor werkgevers:
(050) 52 25 040
E-mailadres: werkgever@pensioenfondsrecreatie.nl

Internet: www.pensioenfondsrecreatie.nl

Ter attentie van het bestuur:
Montae & Partners
Verrijn Stuartlaan 1F
2288 EK Rijswijk
Telefoon: (070) 304 29 00
E-mailadres: bestuursbureauspr@pensioenfondsrecreatie.com
Internet: www.montaepartners.nl

. 2.3 Sociale partners

  1. HISWA RECRON
    Postbus 102
    3970 AC Driebergen
    www.hiswarecron.nl
  2. FNV Horecabond handelend onder de naam FNV Recreatie
    Postbus 1435
    1300 BK Almere
    www.fnvrecreatie.nl
  3. CNV Vakmensen
    Postbus 2525
    3500 GM Utrecht
    www.cnvvakmensen.nl
  4. FNV handelend onder de naam FNV Sport & Bewegen
    Postbus 9208
    3506 GE Utrecht
    www.fnv.nl
  5. WiZZ (Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen)
    Postbus 693
    4200 AR Gorinchem
    www.wzz.nl

Samenstelling Pensioentafel

De onderstaande partijen nemen deel aan de Pensioentafel:

  1. HISWA RECRON;
  2. FNV Horecabond, handelend onder de naam FNV Recreatie;
  3. CNV Vakmensen;
  4. FNV Sport & Bewegen;
  5. WiZZ;
  6. Vertegenwoordigers van het fondsbestuur.

  WTW adviseert en het bestuursbureau ondersteunt de Pensioentafel.

. 2.4 Externe partijen

Het pensioenfonds werkt samen met de volgende externe partijen.

Uitvoeringsorganisatie
TKP Pensioen B.V., Groningen

Bestuursondersteuning
Montae & Partners B.V., Rijswijk

Vermogensbeheer
Black Rock, Inc., Amsterdam
CACEIS
Cardano Risk management B.V.
SAREF B.V.
ASR Vermogensbeheer N.V.,
Aegon Investment Management B.V.

Custodian
CACEIS

Investment consultant
De heren R. Mehlkopf, de heer M. Kruse, Cardano Risk Management B.V.

Adviserend actuaris
De heer R. Schilder AAG, Willis Towers Watson B.V.

Certificerend actuaris
De heer drs. J.M.J. Tol AAG RBA, Triple A

Externe accountant
Mevrouw drs. J.A. van Muijlwijk-Duijzer RA , Mazars Accountants N.V.

Compliance officer
Mevrouw mr. N. Opdam, HVG Law LLP

Risicomanagement en vervuller sleutelfunctie Risicobeheer
De heer W. Koch, Montae & Partners B.V., Rijswijk

Vervuller sleutelfunctie Interne Audit
De heer V. Roeleveld, KPMG Advisory N.V. 

.3 De pensioenfondsorganen per 31 december 2023

B. Vroegh en mw. E. Vlastuin zijn per 1 januari 2024 sleutelfunctiehouder Interne Audit respectievelijk Risicobeheer van het pensioenfonds; tot 1 januari 2024 werden deze functies ingevuld door de bestuursleden M. van Straten en C. Vlaar.

.4 Het bestuur

. 4.1 Samenstelling en benoeming

Het pensioenfonds heeft een paritair bestuur, dat wil zeggen dat de bestuursleden worden voorgedragen door de werkgeversorganisatie HISWA RECRON en de werknemersorganisaties FNV Recreatie en CNV Vakmensen, waarna zij door het bestuur worden benoemd. Daarnaast zijn de pensioengerechtigden via een aparte zetel in het bestuur vertegenwoordigd. Het bestuurslid namens pensioengerechtigden is voorgedragen door FNV Recreatie en CNV Vakmensen gezamenlijk. Het bestuur heeft deze kandidaat gezien de geschiktheid benoemd als bestuurslid.

Het paritaire bestuur bestaat per 31 december 2023 uit:

Leden Organisatie Geboortedatum Zittingsduur tot
Ansfried Snijders (onafhankelijk voorzitter bestuur en lid Dagelijks Bestuur)   16/04/1965  1 februari 2027
Wouter Bleckman HISWA RECRON 09/02/1990  1 juli 2024
Imke Hollander HISWA RECRON 04/11/1971  1 september 2025
Marco van Straten (sleutelfunctiehouder Interne Audit) CNV Vakmensen 27/01/1973  1 januari 2024
Gijs Vermeulen Pensioengerechtigden 19/10/1961  1 juli 2026
Kees Scheepens HISWA RECRON 03/12/1965  1 januari 2027
Caspar Vlaar (sleutelfunctiehouder Risicobeheer) FNV Recreatie 05/10/1979  1 november 2024

Herbenoemingen 2023
In 2023 hebben geen herbenoemingen plaatsgevonden.

Nieuwe benoemingen 2024
Door het vertrek van de heren Van Straten en Vlaar per 1 januari 2024 zijn er twee vacatures ontstaan. Zij waren naast bestuurslid ook respectievelijk sleutelfunctiehouder interne audit en sleutelfunctiehouder risicobeheer. Het bestuur heeft hierover in 2023 goed contact gehad met de voordragende organisaties. Helaas is gebleken dat de voordragende organisaties op dat moment niet in staat waren om een kandidaat-bestuurslid voor te dragen dat naast bestuurslid ook geschikt is voor het houderschap van één van de twee sleutelfuncties. Het bestuur heeft geïnventariseerd of het houderschap van één of beide sleutelfuncties door de andere zittende bestuursleden kan worden ingevuld. Dat was op dat moment niet het geval. Vanwege de situatie die is ontstaan, heeft het bestuur besloten om zowel het sleutelfunctiehouderschap interne audit als het sleutelfunctiehouderschap risicobeheer (in principe tijdelijk) extern te gaan invullen, door middel van insourcing. Het bestuur heeft vooralsnog de voorkeur om, zodra de mogelijkheid zich voordoet, terug te gaan naar de huidige situatie en de sleutelfunctiehouderschappen weer bij een bestuurslid te beleggen. Om deze reden is de wijziging van de governance in principe tijdelijk.

Per 1 januari 2024 zijn als externe sleutelfunctiehouders benoemd:

  • Evelien Vlastuin als sleutelfunctiehouder risicobeheer;
  • Bas Vroegh als sleutelfunctiehouder interne audit.

FNV Recreatie heeft Xander den Uyl voorgedragen. Hij is per 1 januari 2024 benoemd door het bestuur, nadat de Raad van Toezicht hem heeft getoetst aan het functieprofiel van bestuurslid en nadat DNB heeft ingestemd met zijn benoeming.

CNV Vakmensen heeft Jesse van der Vliet voorgedragen als aspirant-bestuurslid.

. 4.2 Vergaderingen, beleidsdagen en overige bijeenkomsten

Het bestuur heeft in 2023 17 keer vergaderd waarbij meestal het volledige bestuur aanwezig was. Bestuursleden die niet aanwezig waren, hebben zich tijdig en met redenen afgemeld. Daarnaast hebben er twee extra bestuurssessies plaatsgevonden. Tijdens deze extra sessies zijn onder andere Wtp gerelateerde onderwerpen, de nieuwe klachten- en geschillenprocedure en de voorlopige benoeming kandidaat sleutelfunctiehouder Interne Audit besproken. Ook is er een bijeenkomst geweest met de Raad van Toezicht. In 2023 zijn twee stakeholdersbijeenkomsten gehouden met bestuur, VO, Raad van Toezicht en sociale partners. En er heeft er een teambuildingsdag plaatsgevonden.

Hieronder een opsomming van de belangrijkste onderwerpen die op de agenda van het bestuur in 2023 stonden:

  • Wtp inclusief planning, voortgangsrapportages en Risico Self assessments;
  • Ontwikkelingen financiële situatie van het pensioenfonds;
  • Charter interne audit en jaarplannen interne audit en risicobeheer;
  • Fondsbegroting en realisatie per kwartaal;
  • Vaststelling Jaarverslag 2022 en bespreking van de inbreng van Raad van Toezicht en verantwoordingsorgaan;
  • (Her-)benoemingen bestuursleden, leden Raad van Toezicht en leden van het verantwoordingsorgaan;
  • Fondsdocumenten zoals o.a. het beleggingsbeleid, beloningsbeleid, datakwaliteitsbeleid, IT- en informatiebeveiligingsbeleid, klachten- en geschillenprocedure, klachtenbeleid, pensioenreglement, reglement Raad van Toezicht, reglement Verantwoordingsorgaan, reglement BAC, statuten, communicatiebeleidsplan, geschiktheidsplan, herzieningenbeleid, verplichtstelling;
  • Rapportage vermogensbeheer en risicomanagement;
  • Herstelplan;
  • Haalbaarheidstoets;
  • Integraal risicomanagement;
  • Evaluatie kostendekkende premie, vaststellen kostendekkende premie 2024;
  • Evaluaties van de uitbestedingspartijen;
  • Opvolging aanbevelingen jaarwerk 2022.

. 4.3 Dagelijks bestuur

Het Dagelijks Bestuur bestaat uit de onafhankelijk voorzitter van het pensioenfonds en een bestuurslid bestuur. De dagelijkse uitvoerende besturing van het pensioenfonds is belegd bij het Dagelijks Bestuur. Bij deze werkzaamheden wordt het Dagelijks Bestuur bijgestaan door de bestuursondersteuning. Het Dagelijks Bestuur heeft in 2023 25 maal vergaderd. Een aantal vergaderingen heeft via Teams plaatsgevonden.

De onafhankelijk voorzitter is het aanspreekpunt namens het bestuur van de Raad van Toezicht, het verantwoordingsorgaan en externe partijen. Tevens is de onafhankelijk voorzitter belast met het voorzitten van de Pensioentafel. De onafhankelijk voorzitter stuurt bestuursondersteuning, de relatiemanager, de uitvoeringsorganisatie en de adviseurs van het bestuur aan.

Wijziging samenstelling Dagelijks Bestuur per 1 januari en per 1 februari 2023
In januari 2023 was Eiko de Vries onafhankelijk voorzitter en tevens lid van het Dagelijks Bestuur. Hij trad per 1 februari 2023 af. Ansfried Snijders is na toetsing door DNB per 1 februari 2023 benoemd tot onafhankelijk voorzitter. Daarmee is hij per 1 februari 2023 ook lid van het Dagelijks Bestuur. Imke Hollander is sinds 1 januari 2023 lid van het Dagelijks Bestuur.

. 4.4 Beleggingsadviescommissie

Het bestuur heeft een Beleggingsadviescommissie (BAC) ingesteld die in 2023 bestond uit twee bestuursleden, Gijs Vermeulen (voorzitter BAC), Imke Hollander en een externe deskundige, Hans Schlukebir.

De BAC valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur. De BAC: 

  • bereidt een adequaat strategisch beleggingsbeleid en jaarplan beleggingen voor en adviseert het bestuur hierover;
  • adviseert het bestuur over alle onderdelen van het beleggingsproces- en beleid, waaronder de taken gerelateerd aan de uitvoering, monitoring en evaluatie inclusief de eerstelijns risicobeheersing;
  • monitort en adviseert het bestuur over de ontwikkelingen van en rond de beleggingen;
  • adviseert desgevraagd dan wel op eigen initiatief het bestuur met betrekking tot (onderdelen van) het beleggingsbeleid;
  • voert onderdelen van het beleggingsproces en -beleid uit voor zover het bestuur hiervoor een mandaat heeft gegeven.

De BAC heeft in 2023 8 keer vergaderd. 

. 4.5 Risicocommissie

Het bestuur heeft een risicocommissie ingesteld die in 2023 bestond uit een voorzitter van de risicocommissie (Caspar Vlaar, bestuurslid en tevens sleutelfunctiehouder risicobeheer), een lid (Kees Scheepens, bestuurslid) en de vervuller risicobeheer (Werner Koch).

De commissie valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur.

De risicocommissie heeft de volgende kerntaken:

  • adviseert het bestuur over risicostrategie en beleid;
  • bereidt een 3-jaarlijks strategisch risicomanagementplan en operationeel jaarplan voor en adviseert het bestuur hierover;
  • bereidt een 3-jaarlijks uitgebreide risicoanalyse en jaarlijkse risicoanalyse voor ten behoeve van het bestuur.

Alle taken en bevoegdheden van de risicocommissie zijn opgenomen in het reglement risicocommissie.

De risicocommissie heeft in 2023 4 keer vergaderd.

. 4.6 Commissie Communicatie & Relatiebeheer

Het bestuur heeft een Commissie Communicatie & Relatiebeheer ingesteld die in 2023 bestond uit een voorzitter van de Commissie Communicatie & Relatiebeheer (Wouter Bleckman), een lid van het bestuur (Ansfried Snijders) en vertegenwoordigers van de pensioenuitvoeringsorganisatie.

De commissie valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur.

De Commissie Communicatie & Relatiebeheer heeft de volgende kerntaken:

  • Bereidt een adequaat strategisch communicatiebeleid en jaarplan communicatie voor en adviseert het bestuur hierover;
  • Bewaakt dat alle vertegenwoordigers van het Fonds, inclusief de uitvoeringsorganisatie, handelen overeenkomstig de uitwerking en de lijn van het programma #Gastvrij Pensioenfonds;
  • Zorgt ervoor dat de acties uit het jaarplan worden uitgevoerd;
  • Monitort de ontwikkelingen rond communicatie en relatiebeheer en adviseert het bestuur hierover;
  • Adviseert desgevraagd dan wel op eigen initiatief het bestuur met betrekking tot (onderdelen van) het communicatiebeleid.

Alle taken en bevoegdheden van de Commissie Communicatie & Relatiebeheer zijn opgenomen in het reglement Commissie Communicatie & Relatiebeheer.

De Commissie Communicatie & Relatiebeheer heeft in 2023 4 keer vergaderd. Er is door de Commissie Communicatie & Relatiebeheer in september 2023 een webinar georganiseerd om de deelnemers te informeren over de nieuwe regels voor pensioen. 

. 4.7 Sleutelfuncties

Risicobeheer functie
Het houderschap van de sleutelfunctie risicobeheer was belegd bij een bestuurslid.

Door het vertrek van Leon Vincken per 1 januari 2023 is een vacature ontstaan voor de functie van sleutelfunctiehouder Risicobeheer. Het bestuur heeft Caspar Vlaar gevraagd om de rol van sleutelfunctiehouder Risicobeheer op zich te nemen. In de bestuursvergadering van 8 september 2022 heeft het bestuur een unaniem besluit genomen tot het benoemen van Caspar Vlaar als beoogd sleutelfunctiehouder Risicobeheer. DNB heeft op 25 november 2022 ingestemd met de benoeming van Caspar Vlaar.

De vervulling van de sleutelfunctie risicobeheer is belegd bij Montae & Partners. Risicobeheer is een rol in het bestuurlijke proces. Door het houderschap in het bestuur te beleggen wordt expliciet invulling gegeven aan de toetsing van besluiten aan de risicokaders van het pensioenfonds. Hierdoor is geborgd dat de houder optimaal geïnformeerd is.

Interne Auditfunctie
Het houderschap van de sleutelfunctie interne audit was belegd bij een bestuurslid. Marco van Straten was in 2023 sleutelfunctiehouder Interne Audit.
De vervulling van de sleutelfunctie interne audit wordt belegd bij KPMG. Ook interne audit is een rol in het bestuurlijke proces en daarom ligt het niet voor de hand het houderschap uit te besteden. Het bestuur blijft hiermee voor wat betreft de audit werkzaamheden de regie voeren en bepaalt de focus voor de processen die bekeken worden.

Actuariële functie
Het bestuur heeft gekozen voor een invulling van het houderschap en vervuller, middels uitbesteding, door de certificerend actuaris van het pensioenfonds. Deze invulling vereist geen extra (actuariële) deskundigheid in het bestuur. Bovendien zijn de werkzaamheden van de certificerend actuaris en de (nieuwe) actuariële sleutelfunctie grotendeels overlappend. De verwachting is dat deze invulling daarmee het meest (kosten)efficiënt is.

.5 Raad van Toezicht

Het interne toezicht bij het pensioenfonds wordt uitgeoefend door een Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht heeft tot taak toezicht te houden op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken binnen het pensioenfonds. Daarnaast moet de Raad van Toezicht onder meer het jaarverslag en de jaarrekening goedkeuren.

De Raad van Toezicht rapporteert zijn bevindingen jaarlijks schriftelijk aan het bestuur. Deze bevindingen worden met het bestuur besproken en opgenomen in het jaarverslag. U vindt deze bevindingen in hoofdstuk 7 van dit jaarverslag.

In 2023 is de Raad van Toezicht negen keer bijeengekomen. Daarnaast heeft de Raad van Toezicht dertien maal vergaderd met het Dagelijks Bestuur. Ook zijn er een aantal bijeenkomsten geweest van de Raad van Toezicht met het verantwoordingsorgaan. De Raad van Toezicht heeft in mei 2023 ook een gesprek gehad met de accountant, de certificerend actuaris, de adviserend actuaris en de vervuller sleutelfunctie risicobeheer. De Raad van Toezicht heeft ook éénmaal vergaderd met het gehele bestuur. 

De Raad van Toezicht is per 31 december 2023 als volgt samengesteld:

Leden Functie Geboortedatum Zittingsduur tot
Hans Smit Voorzitter 05/01/1958 19 september 2024
Rebecca Wortman Lid 21/08/1979 21 juli 2025
Harald de Valck Lid 13/05/1963  1 juli 2026

Wijziging samenstelling
Martin Mos en Cécile Rozé zijn op eigen verzoek per 1 juli 2023 teruggetreden als lid van de Raad van Toezicht. Hierdoor zijn er twee vacatures ontstaan binnen de Raad van Toezicht. Het verantwoordingsorgaan heeft het recht een bindende voordracht te doen aan het bestuur. Deze voordracht komt tot stand nadat een selectiecommissie, bestaande uit een lid verantwoordingsorgaan, lid Raad van Toezicht en een bestuurslid aan het verantwoordingsorgaan een voorstel doet voor een kandidaat. Na het vaststellen van het functieprofiel zijn de vacatures (één op het gebied van vermogensbeheer en één op het gebied van risicomanagement en uitbesteding) gepubliceerd via de website van het pensioenfonds (incl. LinkedIn) en uitgezet bij de Vereniging Intern Toezichthouders Pensioensector (VITP) en Vrouwen in institutioneel pensioen (VIIP). Er is tevens een aanvullend profiel opgesteld voor de functie van voorzitter van de Raad van Toezicht. De selectiecommissie bestaat uit Jan Everaers (voorzitter commissie en lid verantwoordingsorgaan), Harald de Valck (lid Raad van Toezicht) en Ansfried Snijders (onafhankelijk voorzitter bestuur).

De selectiecommissie heeft vanuit de 9 ontvangen reacties een shortlist gemaakt van twee kandidaten voor de functie lid Raad van Toezicht vermogensbeheer en voorzitter Raad van Toezicht. De invulling van de voorzittersrol is na invulling van de vacatures binnen de nieuw samengestelde Raad van Toezicht besproken. De selectiecommissie heeft op 15 mei 2023 gesproken met deze kandidaten. De heer Smit voldoet aan het “functieprofiel voor lid en voorzitter van de Raad van Toezicht, met als aandachtsgebied Vermogensbeheer”, zoals dit is vastgesteld door het bestuur. Het opleidingsniveau op het gebied van vermogensbeheer in de rol van toezichthouder en in het bijzonder zijn competenties, maken hem een geschikte kandidaat als lid en voorzitter. Op basis van het gesprek heeft de selectiecommissie gemotiveerd 1 kandidaat voorgedragen aan het verantwoordingsorgaan voor de functie lid Raad van Toezicht vermogensbeheer. Het verantwoordingsorgaan heeft besloten om deze kandidaat door middel van een bindende voordracht voor te dragen als lid Raad van Toezicht. In de bestuursvergadering van 2 juni 2023 heeft het bestuur een voorgenomen besluit genomen de heer Smit te benoemen als lid van de Raad van Toezicht vermogensbeheer en als voorzitter van de Raad van Toezicht. Op 27 juni 2023 heeft DNB ingestemd met de benoeming van Hans Smit.

De selectiecommissie heeft vanuit de 6 ontvangen reacties een shortlist gemaakt van twee kandidaten voor de functie, lid Raad van Toezicht risicomanagement en uitbesteding. De selectiecommissie heeft op 15 mei 2023 gesproken met één van de kandidaten, de andere kandidaat was door ziekte verhinderd. Op basis van het gesprek heeft de selectiecommissie deze kandidaat gemotiveerd voorgedragen aan het verantwoordingsorgaan voor de functie lid Raad van Toezicht risicomanagement en uitbesteding. Het verantwoordingsorgaan heeft besloten om deze kandidaat door middel van een bindende voordracht voor te dragen als lid Raad van Toezicht. In de bestuursvergadering van 2 juni 2023 heeft het bestuur een voorgenomen besluit genomen mevrouw Wortman te benoemen als lid van de Raad van Toezicht risicomanagement en uitbesteding. Op 30 juni 2023 heeft DNB ingestemd met de benoeming van Rebecca Wortman.

Per 1 januari 2024 is het Reglement Raad van Toezicht met terugwerkende kracht aangepast. Het betreft een aanpassing van artikel 2 lid 4, waarin was opgenomen dat een lid van de Raad van Toezicht dat een tussentijdse vacature vervult, aftreedt op het tijdstip dat zijn of haar voorganger had moeten aftreden. Met de aanpassing van dit artikel wordt de benoemingstermijn voor leden van de Raad van Toezicht gelijkgetrokken met die van de bestuursleden en van de leden van het verantwoordingsorgaan. De standaardtermijn wordt 4 jaar en is nu voor alle gremia gelijk.

.6 Verantwoordingsorgaan

Het verantwoordingsorgaan heeft als wettelijke taak om desgevraagd of uit eigen beweging het bestuur te adviseren over aangelegenheden die het pensioenfonds betreffen. Een overzicht van de advies- en goedkeuringsrechten van het verantwoordingsorgaan en de Raad van Toezicht is opgenomen in bijlage 2 bij dit jaarverslag.

Naast het geven van advies heeft het verantwoordingsorgaan de taak om een oordeel te vormen over het gevoerde beleid en het handelen van het bestuur en de beleidskeuzes voor de toekomst. Dit gebeurt aan de hand van het jaarverslag, de jaarrekening en andere informatie, waaronder de bevindingen van de Raad van Toezicht. Dit oordeel wordt een maal per jaar schriftelijk vastgelegd. Het oordeel en de reactie van het bestuur daarop, is opgenomen in hoofdstuk 8 van dit jaarverslag. 

Het verantwoordingsorgaan is op 31 december 2023 als volgt samengesteld:

Leden Namens Geboortedatum Zittingsduur tot
Irma Stavenuiter (voorzitter) gewezen deelnemers 28/07/1964  1 maart 2027
Jan Everaers actieve deelnemers 30/10/1987  1 juli 2024
Piet Hamelink pensioengerechtigden 13/01/1948  1 juli 2024
Pim Meijkamp werkgevers 13/06/1964  1 januari 2027
Toon Weijenborg werkgevers 18/05/1959  1 juli 2026
Inge Grooters actieve deelnemers 26/06/1978  1 januari 2026
Adriaan van der Veen actieve deelnemers 31/03/1958  1 januari 2026

Herbenoemingen in 2023:
Pim Meijkamp is per 1 januari 2023 herbenoemd. Irma Stavenuiter is per 1 maart 2023 herbenoemd.

Vergaderingen
In 2023 heeft het verantwoordingsorgaan zevenmaal vergaderd. Daarnaast heeft het verantwoordingsorgaan tien keer vergaderd met het Dagelijks Bestuur van het pensioenfonds (waarvan 6 extra vergaderingen), één keer met het gehele bestuur en driemaal met de Raad van Toezicht. Tijdens deze bijeenkomsten zijn zij onder andere geïnformeerd over actuele zaken in het pensioenfonds en de extra vergaderingen met het Dagelijks Bestuur stonden in het teken van Wtp. Het verantwoordingsorgaan heeft een positief advies uitgebracht over:

  • Aanpassing beloningsbeleid;
  • Functieprofielen Raad van Toezicht;
  • Nieuwe klachten- en geschillenprocedure;
  • Reglement Raad van Toezicht;
  • Premie 2024;
  • Wijziging uitvoeringsreglement.

In 2023 hebben vijf verdiepingsbijeenkomsten plaatsgevonden:

  • Keuzebegeleiding Zorgambitie;
  • Jaarverslag 2022;
  • Communicatie;
  • Wtp - Uitvoeringsreglement en ALM-studie (deeloplevering verantwoordingsdocument Wtp);
  • Communicatie Wtp.

Daarnaast heeft er eind 2023 een zelfevaluatie plaatsgevonden.

.7 Uitbesteding

Het pensioenfonds heeft ervoor gekozen de meeste werkzaamheden niet zelf uit te voeren maar uit te besteden aan andere partijen. Uitgangspunt hierbij is dat het bestuur, conform de eisen van de Pensioenwet, verantwoordelijk blijft voor de juiste uitvoering van de uitbestede werkzaamheden en de risico’s die hieraan verbonden zijn adequaat beheerst. Het pensioenfonds heeft een uitbestedingsbeleid vastgesteld.

Het pensioenfonds heeft uitbestedingsovereenkomsten en/of Service Level Agreements (SLA’s) gesloten met de partijen waaraan werkzaamheden zijn uitbesteed. In die overeenkomsten is niet alleen vastgelegd welke werkzaamheden zijn uitbesteed, maar zijn ook afspraken gemaakt over de kwaliteit van de dienstverlening en eventuele beëindigingsvoorwaarden. De SLA’s met de uitbestedingspartijen worden periodiek besproken in het (dagelijks) bestuur.

Hieronder volgt een overzicht van de uitbestede en ingekochte werkzaamheden. 

Deelnemers- en financiële administratie
Vanaf 1 januari 2015 verzorgt TKP Pensioen B.V. de deelnemers- en financiële administratie. De afspraken hierover zijn vastgelegd in een uitbestedingsovereenkomst. Vanaf 1 januari 2021 geldt een overeenkomst voor onbepaalde tijd.

Bestuursondersteuning
Voor de bestuursondersteuning heeft het bestuur gekozen voor een partij die onafhankelijk is van de pensioenuitvoering. De bestuursondersteuning wordt verzorgd door Montae & Partners. De werkzaamheden zijn vastgelegd in een overeenkomst. 

Vergadertool en archief
Het bestuur werkt met een eigen Microsoft Teams omgeving. Het volledige archief is opgenomen in deze Teams omgeving. De bestuursleden hebben op elk gewenst moment toegang tot het centrale archief van het pensioenfonds. De Raad van Toezicht heeft ook toegang tot dit archief. Het verantwoordingsorgaan heeft toegang tot een eigen archief in de Teams omgeving.

Het fonds maakt gebruik van Indeqa als vergadertool.

Sleutelfunctie vervullers
De vervulling van de sleutelfunctie interne audit is belegd bij KPMG, de vervulling van de sleutelfunctie Actuarieel is belegd bij Triple A en de vervulling van de sleutelfunctie risicobeheer is belegd bij Montae & Partners.

Vermogensbeheer
Het vermogensbeheer werd in 2023 uitgevoerd door BlackRock, Cardano, a.s.r. vermogensbeheer en Aegon Asset Management. BlackRock draagt zorg voor en volledige administratie van de bij hen ondergebrachte beleggingsportefeuilles en alle daarop betrekking hebbende transacties. Het pensioenfonds belegt in Nederlandse woninghypotheken middels het PVF Particuliere Hypothekenfonds beheerd door Syntrus Achmea Real Estate & Finance. Met BlackRock en Cardano en Syntrus Achmea Real Estate & Finance is een overeenkomst afgesloten waarin onder andere de beleggingsrichtlijnen en de overeengekomen rapportages zijn vastgelegd. De afspraken zijn vastgelegd in een SLA.

De uitvoering van de afdekking van valutarisico is uitbesteed aan CACEIS. De afspraken hierover zijn vastgelegd in een overeenkomst.

A.s.r  Vermogensbeheer is de beheerder van het ASR ESG IndexPlus Institutioneel Euro Bedrijfsobligatiefonds, Aegon Asset Management is de beheerder van het European ABS Fund I EUR Acc. 

Custodian
CACEIS is de custodian van het pensioenfonds. CACEIS verzorgt in dit kader de reguliere bewaarneming van effecten/beleggingsfondsen, als ook de uitvoering van effectentransacties, de performancemeting en de Z-score. 

Advisering vermogensbeheer
Advisering op het gebied van vermogensbeheer is uitbesteed aan Cardano Risk Management B.V. De afspraken hieromtrent zijn eveneens vastgelegd in een overeenkomst.

Externe accountant
De externe accountant is Mazars. De accountant controleert jaarlijks het jaarverslag/jaarrekening en de staten voor DNB en doet verslag van zijn werkzaamheden in de vorm van een controleverklaring en een verslag aan het bestuur. Jaarlijks voert de externe accountant een controle uit op de jaarrekening en de daaraan ten grondslag liggende administratieve processen (in relatie tot de materialiteit voor de jaarrekening). De opdracht aan de accountant wordt jaarlijks vastgelegd in een schriftelijke opdrachtbevestiging.

Certificerend actuaris en sleutelfunctiehouder en vervuller Actuarieel
Het bestuur heeft een externe certificerend actuaris aangesteld verbonden aan Triple A. De vervulling van de sleutelfunctie (houder en vervuller) actuarieel is belegd bij certificerend actuaris. De certificerend actuaris beoordeelt de financiële positie van het pensioenfonds volgens de eisen van DNB. De certificerend actuaris rapporteert eenmaal per jaar aan het pensioenfondsbestuur door middel van een actuarieel rapport en een actuariële verklaring. De werkzaamheden die worden uitgevoerd door de certificerend actuaris zijn vastgelegd in een schriftelijke opdrachtbevestiging.

Adviserend actuaris
Het bestuur maakt gebruik van een adviserend actuaris verbonden aan Willis Towers Watson.

Compliance officer
HVG Law LLP verricht compliance werkzaamheden voor het pensioenfonds. Het betreft hier met name het toetsen van de naleving van de gedragscode. De opdracht hiertoe wordt jaarlijks vastgelegd in een schriftelijke opdrachtbevestiging.

Monitoring en evaluatie (kosten) uitbesteding
Per kwartaal bewaakt het bestuur de kosten aan de hand van de pensioenfondsbegroting en financiële voortgangsrapportage en stuurt daar waar mogelijk bij. Het bestuur werkt daarnaast met een contractenregister dat dient als overzicht van de aangegane externe verplichtingen en als basis voor een gedegen evaluatie van de externe partijen.

In 2023 zijn de uitbestedingspartijen aan de hand van een evaluatieformulier geëvalueerd. 

.8 Fondsdocumenten

De volgende fondsdocumenten zijn in 2023 gewijzigd / opgesteld:

Fondsdocument Ingangsdatum Gewijzigd op
ABTN incl. financieel crisisplan 01/01/2023 24/01/2024
Strategisch beleggingsplan 01/01/2024 14/12/2023
Jaarplan beleggingen 2023 01/01/2024 14/12/2023
Kaderstelling bedrijfsobligaties 13/09/2023 13/09/2023
Kaderstelling ABS 13/06/2023 13/06/2023
Beloningsbeleid 23/03/2023 23/03/2023
Datakwaliteitsbeleid 16/02/2023 16/02/2023
Geschiktheidsplan 16/11/2023 16/11/2023
Herzieningenbeleid 02/06/2023 02/06/2023
IT- en informatiebeveiligingsbeleid 11/05/2023 11/05/2023
Klachten- en geschillenprocedure 16/10/2023 16/10/2023
Klachtenbeleid 09/11/2023 09/11/2023
Pensioenreglement 2023 01/01/2024 14/12/2023
Reglement Anw-pensioen 01/01/2024 14/12/2023
Statuten 09/01/2024 09/11/2023
Reglement Communicatie Commissie & Relatiebeheer 09/11/2023 09/11/2023
Reglement BAC 09/11/2023 09/11/2023
Reglement Raad van Toezicht 30/11/2023 30/11/2023
Reglement Verantwoordingsorgaan 07/12/2023 07/12/2023
Uitvoeringsreglement 01/01/2024 14/12/2023
Verplichtstellling 01/01/2024 05/12/2023

Versie: v8.1.23

Software voor digital-first corporate reporting

Creëer op efficiënte wijze publicaties die impact maken

Met iwink.report maak je publicaties op een eenvoudige en efficiënte manier. Je bespaart tijd, fouten en stress. Vanuit één plek publiceer je naar een volwaardige webversie, PDF en iXBRL-bestand. Zo geef je lezers de best mogelijke ervaring.

Meer over iwink.report