Spring naar inhoud

Bijlage 1: Structuur pensioenfonds

.1 Inleiding

Het pensioenfonds heeft drie organen, te weten een bestuur, een verantwoordingsorgaan en een raad van toezicht. Daarnaast is een aantal externe partijen bij het pensioenfonds betrokken.

In dit hoofdstuk vindt u eerst een aantal algemene gegevens van het pensioenfonds. Daarna stelt het pensioenfonds de organen en de externe partijen aan u voor.

.2 Over het pensioenfonds

. 2.1 Naam en vestigingsplaats

Het pensioenfonds is opgericht op 26 maart 1997 en statutair gevestigd in Zoetermeer. Het pensioenfonds is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in Utrecht onder nummer 41160246. Het pensioenfonds is aangesloten bij de Pensioenfederatie.

. 2.2 Adresgegevens

Voor vragen van (gewezen) deelnemers, pensioengerechtigden, gewezen partners en werkgevers.

Pensioenfonds Recreatie
Postbus 5199
9700 GD Groningen

Bezoekadres
Europaweg 27, 9723 AS Groningen

Voor (gewezen) deelnemers, pensioengerechtigden, gewezen partners:
(050) 52 25 020
E-mailadres: deelnemers@pensioenfondsrecreatie.nl

Voor werkgevers:
(050) 52 25 040
E-mailadres: werkgever@pensioenfondsrecreatie.nl
Internet: www.pensioenfondsrecreatie.nl

Ter attentie van het bestuur:
Montae & Partners
Verrijn Stuartlaan 1F
2288 EK Rijswijk
Telefoon: (070) 304 29 00
E-mailadres: bestuursbureauspr@pensioenfondsrecreatie.com
Internet: www.montaepartners.nl

. 2.3 Sociale partners

  1. HISWA RECRON
    Postbus 102
    3970 AC Driebergen
    www.hiswarecron.nl
  2. FNV Horecabond handelend onder de naam FNV Recreatie
    Postbus 1435
    1300 BK Almere
    www.fnvrecreatie.nl
  3. CNV Vakmensen
    Postbus 2525
    3500 GM Utrecht
    www.cnvvakmensen.nl
  4. FNV handelend onder de naam FNV Publiek Belang
    Postbus 9208
    3506 GEUtrecht
    www.fnv.nl
  5. WiZZ (Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen)
    Postbus 693
    4200 ARGorinchem
    www.wzz.nl

In 2021 zijn WiZZ en FNV Publiek belang toegetreden als Sociale Partners.

Samenstelling Pensioentafel

De onderstaande partijen nemen deel aan de pensioentafel:

  1. HISWA RECRON;
  2. FNV Horecabond, handelend onder de naam FNV Recreatie;
  3. CNV Vakmensen;
  4. FNV Publiek belang;
  5. WiZZ;
  6. Onafhankelijk voorzitter Pensioenfonds Recreatie.

  WTW adviseert en het bestuursbureau ondersteunt de Pensioentafel.

. 2.4 Externe partijen

Het pensioenfonds werkt samen met de volgende externe partijen.

Uitvoeringsorganisatie
TKP Pensioen B.V., Groningen

Bestuursondersteuning
Montae & Partners B.V., Rijswijk

Vermogensbeheer
Black Rock, Inc., Amsterdam
CACEIS
Cardano Risk management B.V.
SAREF B.V.
ASR Vermogensbeheer N.V.,
Aegon Investment Management B.V.

Custodian
CACEIS

Investment consultant
De heren R. Mehlkopf, de heer M. Kruse, Cardano Risk Management B.V.

Adviserend actuaris
De heer R. Schilder AAG, Willis Towers Watson B.V.

Certificerend actuaris
De heer drs. J.M.J. Tol AAG RBA, Triple A

Externe accountant
Mevrouw drs. J.A. van Muijlwijk-Duijzer RA , Mazars Accountants N.V.

Compliance officer
Mevrouw mr. N. Opdam, Holland Van Gijzen Advocaten en Notarissen LLP

Risicomanagement en vervuller sleutelfunctie Risicobeheer
De heer W. Koch, Montae & Partners B.V., Rijswijk

Vervuller sleutelfunctie Interne Audit
De heer P. Raven, KPMG Advisory N.V. 

. 3 De pensioenfondsorganen per 31 december 2022

.4 Het bestuur

. 4.1 Samenstelling en benoeming

Het pensioenfonds heeft een paritair bestuur, dat wil zeggen dat de bestuursleden worden voorgedragen door de werkgeversorganisatie HISWA RECRON en de werknemersorganisaties FNV Recreatie en CNV Vakmensen, waarna zij door het bestuur worden benoemd. Daarnaast zijn de pensioengerechtigden via een aparte zetel in het bestuur vertegenwoordigd. Het bestuurslid namens pensioengerechtigden is voorgedragen door FNV Recreatie en CNV Vakmensen gezamenlijk. Het bestuur heeft deze kandidaat gezien de geschiktheid benoemd als bestuurslid.

Het paritaire bestuur bestaat per 31 december 2022 uit:

Leden Organisatie Geboortedatum Zittingsduur tot
De heer Eiko de Vries (onafhankelijk voorzitter bestuur en lid dagelijks bestuur)   01/02/1964  1 februari 2023
De heer Wouter Bleckman HISWA RECRON 09/02/1990  1 juli 2024
Mevrouw Imke Hollander HISWA RECRON 04/11/1971  1 september 2025
De heer Marco van Straten (sleutelfunctiehouder Interne Audit) CNV Vakmensen 27/01/1973  1 januari 2024
De heer Gijs Vermeulen Pensioengerechtigden 19/10/1961  1 juli 2026
De heer Leon Vincken (lid dagelijks bestuur en sleutelfunctiehouder Risicobeheer) HISWA RECRON 17/01/1963  1 januari 2023
De heer Caspar Vlaar FNV Recreatie 05/10/1979  1 november 2024

Herbenoemingen 2022
De heer Vermeulen is per 1 juli 2022 herbenoemd voor een periode van vier jaar.

Nieuwe benoemingen 2023
Door het vertrek van de heren De Vries en Vincken per 1 januari 2023 zijn er twee vacatures ontstaan. 

Vacature onafhankelijk voorzitter
Het pensioenfonds heeft vanaf 1 januari 2023, door het vertrek van de heer De Vries, een vacature als onafhankelijk voorzitter. Conform de statuten van het pensioenfonds wordt de onafhankelijk voorzitter rechtstreeks door het bestuur benoemd. T.b.v. de werving en selectie van een kandidaat heeft het bestuur een wervings- en selectiecommissie ingesteld. De bestuursleden mevrouw Hollander en de heer Van Straten bemensen deze wervings- en selectiecommissie. Groen Van Solinge & Partners B.V. (hierna: GVS) heeft de wervings- en selectieprocedure voor de onafhankelijk voorzitter begeleid. GVS heeft de vacature op haar eigen website en www.pensioencarriere.nl geplaatst en in aanvulling daarop actief gesearcht vanuit haar database en binnen haar netwerk. Dit heeft geleid tot een longlist van veertien kandidaten waarmee GVS contact heeft gehad. Een aantal van de benaderde kandidaten heeft GVS te kennen gegeven hiervoor onvoldoende tijd beschikbaar te hebben of om andere redenen hiervoor niet open te staan. Enkele kandidaten zijn ook door GVS afgewezen in verband met onvoldoende passendheid (vanwege onvoldoende ervaring of onvoldoende passendheid qua persoonlijkheid). Na uitgebreide interviews zijn er zijn door GVS vijf kandidaten aan de selectiecommissie voorgedragen met wie de selectiecommissie vervolgens ook gesprekken heeft gevoerd. Op basis van zijn CV, het door GVS opgestelde introductiedocument en het met hem gevoerde gesprek heeft de wervings- en selectieprocedure de heer Snijders aan het bestuur voorgedragen als kandidaat voor de functie van onafhankelijk voorzitter.

In de bestuursvergadering van 10 november 2022 heeft het bestuur een voorgenomen besluit genomen tot het benoemen van de heer Snijders als onafhankelijk voorzitter per 1 januari 2023. Het voorbehoud betreft goedkeuring door de RvT en een positieve toetsing door DNB.

Het bestuur is van mening dat de heer Snijders in voldoende mate voldoet aan het eerder door het bestuur opgestelde en door de RvT goedgekeurde functieprofiel voor de functie van onafhankelijk voorzitter. Gezien de korte tijdspanne tot 1 januari 2023 heeft het bestuur besloten om na goedkeuring van de voorgenomen benoeming door de RvT de heer Snijders uit te nodigen om als toehoorder aanwezig te zijn bij de resterende vergaderingen van bestuur, DB (incl. vergaderingen van het DB met RvT en VO) en de Pensioentafel in 2022. De voorgenomen benoeming van het bestuur is op 14 november 2022 ter goedkeuring aan de Raad van Toezicht voorgelegd met de vraag of de kandidaat voldoet aan het functieprofiel. De Raad van Toezicht heeft op 15 november 2022 een gesprek gevoerd met de heer Snijders en heeft op 16 november 2022 aangegeven de benoeming niet te beletten. DNB heeft op 2 januari 2023 ingestemd met de voorgenomen benoeming. Gezien de verwachting dat de besluitvorming van DNB in de toetsingsprocedure niet voor 1 januari 2023 gerealiseerd kon worden, heeft het bestuur de heer De Vries gevraagd om zijn zittingstermijn met een maand te verlengen tot 1 februari 2023. De heer De Vries heeft hiermee ingestemd. M.i.v. 1 februari 2023 is de heer Snijders onafhankelijk voorzitter van het bestuur.

Vacature lid bestuur namens werkgevers
Het pensioenfonds heeft vanaf 1 januari 2023, door het vertrek van de heer Vincken, een vacature namens de werkgevers. HISWA-RECRON is hierover op 17 maart 2022 geïnformeerd. Op 24 mei 2022 heeft HISWA-RECRON een voordracht gedaan voor een kandidaat, de heer Kees Scheepens.In de bestuursvergadering van 30 juni 2022 heeft het bestuur gesproken met de heer Scheepens. Na het gesprek heeft het bestuur een unaniem (voorgenomen) besluit genomen tot het benoemen van de heer Scheepens als lid van het bestuur en lid van de risicocommissie. De voorgenomen benoeming van het bestuur is op 1 juli 2022 ter goedkeuring aan de Raad van Toezicht voorgelegd met de vraag of de kandidaat voldoet aan het functieprofiel. De Raad van Toezicht heeft op 15 augustus 2022 een gesprek gevoerd met de heer Scheepens en hebben op 18 augustus 2022 aangegeven de benoeming niet te beletten. DNB heeft op 10 oktober 2022 ingestemd met de voorgenomen benoeming.

. 4.2 Vergaderingen, beleidsdagen en overige bijeenkomsten

Het bestuur heeft in 2022 13 keer vergaderd en meestal met de voltallige samenstelling. Bestuursleden die niet aanwezig waren, hebben zich tijdig en met redenen afgemeld. Daarnaast hebben er 5 extra bestuurssessies plaatsgevonden. Ook is er een bijeenkomst geweest met de raad van toezicht en het bestuur en heeft er een teambuildingsdag plaatsgevonden.

Hieronder een opsomming van de belangrijkste onderwerpen die op de agenda van het bestuur in 2022 stonden:

  • WTP
  • Opvolgingsplan bestuur en Raad van toezicht
  • Ontwikkelingen financiële situatie van het pensioenfonds.
  • Charter interne audit en jaarplannen interne audit en risicobeheer.
  • Fondsbegroting en realisatie per kwartaal.
  • Vaststelling Jaarverslag 2021 en bespreking van de inbreng van raad van toezicht en verantwoordingsorgaan.
  • (Her-)benoemingen bestuursleden, leden raad van toezicht en leden van het verantwoordingsorgaan.
  • Berekening z-score.
  • Fondsdocumenten zoals o.a. het beleggingsbeleid, beloningsbeleid, pensioenreglement, statuten, uitbestedingsbeleid, integriteitsbeleid, beleid vrijstellingen communicatiebeleidsplan, geschiktheidsplan, risicostrategiedocument.
  • Rapportage vermogensbeheer en risicomanagement.
  • Jaarlijkse risicoanalyse en SIRA.
  • Herstelplan.
  • Haalbaarheidstoets.
  • Integraal risicomanagement.
  • Evaluatie kostendekkende premie, vaststellen kostendekkende premie 2023.
  • Evaluaties van de uitbestedingspartijen.Opvolging aanbevelingen jaarwerk 2021.

. 4.3 Dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur bestaat uit de onafhankelijk voorzitter van het pensioenfonds en een lid van het dagelijks bestuur. De dagelijkse uitvoerende besturing van het pensioenfonds is de taak van het dagelijks bestuur. Tijdens deze werkzaamheden wordt het dagelijks bestuur bijgestaan door de bestuursondersteuning. Het dagelijks bestuur heeft in 2022 23 maal plaatsgevonden. Een aantal vergaderingen hebbe via Teams plaatsgevonden.

De onafhankelijk voorzitter is het aanspreekpunt namens het bestuur van de raad van toezicht, het verantwoordingsorgaan en externe partijen. Tevens is de onafhankelijk voorzitter belast met het voorzitten van de pensioentafel. De onafhankelijk voorzitter stuurt bestuursondersteuning, de relatiemanager, de uitvoeringsorganisatie en de adviseurs van het bestuur aan.

Wijziging samenstelling dagelijks bestuur vanaf 1 januari 2023
Door de benoeming van de heer Snijders als onafhankelijk voorzitter is hij per deze datum lid van het dagelijks bestuur.

Door het vertrek van de heer Vincken is er per 1 januari 2023 een vacature als lid van het dagelijks bestuur ontstaan. Conform de statuten van Pensioenfonds Recreatie kiest het bestuur uit zijn midden het lid dagelijks bestuur. Tijdens de collectieve zelfevaluatie van 27 januari 2022 is gesproken over het invullen van de vacature binnen het dagelijks bestuur welke vacature per 1 januari 2023 ontstaat door het terugtreden van de heer Vincken. Tijdens de collectieve zelfevaluatie hebben alle bestuursleden aangegeven dat vanuit het oogpunt van continuïteit het goed zou zijn als iemand uit het bestuur kan doorstromen naar het dagelijks bestuur. Mevrouw Hollander heeft tijdens haar individuele functioneringsgesprek met de onafhankelijk voorzitter van het pensioenfonds de ambitie uitgesproken om lid te worden van het dagelijks bestuur. Ook andere bestuursleden hebben mevrouw Hollander in hun individuele functioneringsgesprek met de onafhankelijk voorzitter als geschikte kandidaat voor de vacature van lid dagelijks bestuur genoemd.

Mevrouw Hollander heeft aangegeven dat zij naast lid dagelijks bestuur ook graag lid blijft van de BAC. Momenteel is zij voorzitter van deze commissie. Dit kan mogelijk leiden tot een keypersonrisk. Het bestuur heeft daarom besloten dat mevrouw Hollander per 1 januari 2023 lid van de BAC wordt.

In de bestuursvergadering van 30 juni 2022 heeft het bestuur een voorgenomen besluit genomen tot het benoemen van mevrouw Hollander als lid dagelijks bestuur per 1 januari 2023. Mevrouw Hollander voldoet aan de in dit functieprofiel gestelde aanvullende functie-eisen voor een lid dagelijks bestuur. Mevrouw Hollander is sinds 1 september 2021 lid van het bestuur en voorzitter van de BAC. Daarvoor was zij sinds juli 2017 lid van de BAC als externe deskundige. In deze periode heeft mevrouw Hollander Pensioenfonds Recreatie en de cultuur van dit pensioenfonds goed leren kennen. Zij heeft het bestuur in deze periode laten zien dat zij oog heeft voor een efficiënte en effectieve taakvervulling incl. de verantwoordelijkheid van anderen. De ondernemende bestuurscultuur van het pensioenfonds past goed bij haar. Zij heeft laten zien hoge eisen aan de uitvoering van de activiteiten en processen van het pensioenfonds te stellen zonder daarbij de praktische invulling en uitvoering uit het oog te verliezen. Het bestuur heeft mevrouw Hollander leren kennen als zeer communicatief en besluitvaardig. Haar senioriteit, opgedaan bij zowel Pensioenfonds Recreatie als bij andere pensioenfondsen, in kennis en kunde wordt door het bestuur erkent. De Raad van Toezicht heeft aangegeven de benoeming niet te beletten. DNB is geïnformeerd over het besluit van het bestuur.

De onafhankelijk voorzitter is het aanspreekpunt namens het bestuur van de raad van toezicht, het verantwoordingsorgaan en externe partijen. Tevens is de onafhankelijk voorzitter belast met het voorzitten van de pensioentafel. De onafhankelijk voorzitter stuurt bestuursondersteuning, de relatiemanager, de uitvoeringsorganisatie en de adviseurs van het bestuur aan.

. 4.4 Beleggingsadviescommissie

Het bestuur heeft een Beleggingsadviescommissie (BAC) ingesteld die bestaat uit twee bestuursleden, mevrouw Hollander (voorzitter BAC), de heer Vermeulen en een externe deskundige, heer H. Schlukbir. Door de benoeming per 1 januari 2023 van mevrouw Hollander als lid van het dagelijks bestuur is de heer Vermeulen per 1 januari 2023 de voorzitter van de BAC.

Benoeming de heer Vermeulen als voorzitter van de BAC
In de bestuursvergadering van 8 september 2022 heeft het bestuur een unaniem voorgenomen besluit genomen tot het benoemen van de heer Vermeulen tot voorzitter van de Beleggingsadviescommissie onder voorbehoud van een goedkeuring door DNB. Het bestuur is van mening dat de heer Vermeulen voldoet aan het functieprofiel voorzitter Beleggingsadviescommissie. Op 17 oktober 2022 heeft DNB ingestemd met de functiewijziging van de heer Vermeulen. 

De BAC valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur. De BAC:

a.  bereidt een adequaat strategisch beleggingsbeleid en jaarplan beleggingen voor en adviseert het bestuur hierover;
b.  adviseert het bestuur over alle onderdelen van het beleggingsproces- en beleid, waaronder de taken gerelateerd aan de  uitvoering, monitoring en evaluatie inclusief de eerstelijns risicobeheersing;
c.  monitort en adviseert het bestuur over de ontwikkelingen van en rond de beleggingen;
d.  adviseert desgevraagd dan wel op eigen initiatief het bestuur met betrekking tot (onderdelen van) het beleggingsbeleid;
e.  voert onderdelen van het beleggingsproces en -beleid uit voor zover het Bestuur hiervoor een mandaat heeft gegeven.

De BAC heeft in 2022 zeven keer vergaderd.

. 4.5 Risicocommissie

Het bestuur heeft een risicocommissie ingesteld die bestaat uit een voorzitter van de risicocommissie (de heer Vlaar, bestuurslid) en de sleutelfunctiehouder risicobeheer (de heer Vincken) en de vervuller risicobeheer (de heer Ter Hennepe tot 1 december 2022 en de heer W. Koch vanaf 1 december 2022).

De commissie valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur.

  • adviseert het bestuur over risicostrategie en beleid;
  • bereidt een 3-jaarlijks strategisch risicomanagementplan en operationeel jaarplan voor en adviseert het bestuur hierover;
  • bereidt een 3-jaarlijks uitgebreide risicoanalyse en jaarlijkse risicoanalyse voor ten behoeve van het bestuur.

Alle taken en bevoegdheden van de risicocommissie zijn opgenomen in het reglement risicocommissie.

De risicocommissie heeft in 2022 vier keer vergaderd.

. 4.6 Commissie Communicatie & Relatiebeheer

Het bestuur heeft een Commissie Communicatie & Relatiebeheer ingesteld die bestaat uit een voorzitter van de Commissie Communicatie & Relatiebeheer (de heer Bleckman) en een lid van het bestuur (de heer De Vries).

De commissie valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur.

De Commissie Communicatie & Relatiebeheer heeft de volgende kerntaken:
a. Bereidt een adequaat strategisch communicatiebeleid en jaarplan communicatie voor en adviseert het bestuur hierover;
b. Bewaakt dat alle vertegenwoordigers van het Fonds, inclusief de uitvoeringsorganisatie, handelen overeenkomstig de uitwerking en de lijn van het programma #Gastvrij Pensioenfonds;
c. Zorgt ervoor dat de acties uit het jaarplan worden uitgevoerd;
d. Monitort de ontwikkelingen rond communicatie en relatiebeheer en adviseert het bestuur hierover;
e. Adviseert desgevraagd dan wel op eigen initiatief het bestuur met betrekking tot (onderdelen van) het communicatiebeleid

Alle taken en bevoegdheden van de Commissie Communicatie & Relatiebeheer zijn opgenomen in het reglement Commissie Communicatie & Relatiebeheer.

De Commissie Communicatie & Relatiebeheer heeft in 2022 zes keer vergaderd.

. 4.7 Sleutelfuncties

Risicobeheer functie
Het houderschap van de sleutelfunctie risicobeheer is belegd bij een bestuurslid. De heer Vincken, bestuurslid en tevens lid dagelijks bestuur, is sleutelfunctiehouder Risicobeheer.

Door het vertrek van de heer Vincken per 1 januari 2023 is een vacature ontstaan voor de functie van sleutelfunctiehouder Risicobeheer. Het bestuur heeft de heer Vlaar gevraagd om de rol van sleutelfunctiehouder Risicobeheer op zich te nemen. In de bestuursvergadering van 8 september 2022 heeft het bestuur een unaniem besluit genomen tot het benoemen van de heer Vlaar als beoogd sleutelfunctiehouder Risicobeheer. DNB heeft op 25 november 2022 ingestemd met de benoeming van de heer Vlaar.

De vervulling van de sleutelfunctie risicobeheer is belegd bij Montae & Partners. Risicobeheer is een rol in het bestuurlijke proces. Door het houderschap in het bestuur te beleggen wordt expliciet invulling gegeven aan de toetsing van besluiten aan de risicokaders van het pensioenfonds. Hierdoor is geborgd dat de houder optimaal geïnformeerd is.

Interne Auditfunctie
Het houderschap van de sleutelfunctie interne audit is belegd bij een bestuurslid. De heer Van Straten is sleutelfunctiehouder Interne Audit.
De vervulling van de sleutelfunctie interne audit wordt belegd bij KPMG. Ook interne audit is een rol in het bestuurlijke proces en daarom ligt het niet voor de hand het houderschap uit te besteden. Het bestuur blijft hiermee voor wat betreft de audit werkzaamheden de regie voeren en bepaalt de focus voor de processen die bekeken worden.

Actuariële functie
Het bestuur heeft gekozen voor een invulling van het houderschap en vervuller, middels uitbesteding, door de certificerend actuaris van het pensioenfonds. Deze invulling vereist geen extra (actuariële) deskundigheid in het bestuur. Bovendien zijn de werkzaamheden van de certificerend actuaris en de (nieuwe) actuariële sleutelfunctie grotendeels overlappend. De verwachting is dat deze invulling daarmee het meest (kosten)efficiënt is.

.5 Raad van Toezicht

Het interne toezicht bij het pensioenfonds wordt uitgeoefend door een raad van toezicht. De raad van toezicht heeft tot taak toezicht te houden op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken binnen het pensioenfonds. Daarnaast moet de raad van toezicht onder meer het jaarverslag en de jaarrekening goedkeuren.

De raad van toezicht rapporteert zijn bevindingen jaarlijks schriftelijk aan het bestuur. Deze bevindingen worden met het bestuur besproken en opgenomen in het jaarverslag. U vindt deze bevindingen in hoofdstuk 8 van dit jaarverslag.

In 2022 is de raad van toezicht tweemaal bijeengekomen. Daarnaast heeft de raad van toezicht acht maal vergaderd met het dagelijks bestuur. Ook is er een bijeenkomst geweest met de raad van toezicht en het verantwoordingsorgaan. De raad van toezicht heeft in november 2022 ook een gesprek gehad met de accountant, de certificerend actuaris, de adviserend actuaris en de vervuller sleutelfunctie risicobeheer. De raad van toezicht heeft ook éénmaal vergaderd met het gehele bestuur.

De raad van toezicht is per 31 december 2022 als volgt samengesteld:

Leden Functie Geboortedatum Zittingsduur tot
De heer Martin Mos Voorzitter 09/10/1963 21 juli 2025
Mevrouw Cécile Rozé Lid 27/09/1971  1 september 2024
De heer Harald de Valck Lid 13/05/1963  1 juli 2026

Wijziging samenstelling
Het einde van de zittingstermijn van de heer Scheepens was 1 juli 2022. Het Verantwoordingsorgaan heeft het recht een bindende voordracht te doen aan het bestuur. Deze voordracht komt tot stand nadat een selectiecommissie, bestaande uit een lid Verantwoordingsorgaan, lid Raad van Toezicht en een bestuurslid aan het Verantwoordingsorgaan een voorstel doet voor een kandidaat. Na het vaststellen van het functieprofiel is de vacature opgenomen op de website en LinkedIn van het fonds en uitgezet bij de Vereniging Intern Toezichthouders Pensioensector (VITP) en Vrouwen in institutioneel pensioen (VIIP). De selectiecommissie, die bestaat uit Toon Weijenborg (voorzitter commissie en lid Verantwoordingsorgaan), Martin Mos (voorzitter RvT) en Eiko de Vries (onafhankelijk voorzitter bestuur) heeft van de 11 ontvangen reacties een shortlist gemaakt van drie kandidaten. De selectiecommissie heeft op 16 maart 2022 gesproken met deze kandidaten. Op basis van de gesprekken heeft de selectiecommissie gemotiveerd 1 kandidaat voorgedragen aan het VO. Het VO heeft besloten om deze kandidaat door middel van een bindende voordracht voor te dragen als lid RvT.  In de bestuursvergadering van 31 maart 2022 heeft het bestuur een voorgenomen besluit genomen de heer De Valck te benoemen als lid van de RvT per 1 juli 2022, onder voorbehoud van goedkeuring door DNB. Op 31 mei 2022 heeft DNB ingestemd met de benoeming van de heer De Valck.

. 6 Verantwoordingsorgaan

Het verantwoordingsorgaan heeft als wettelijke taak om desgevraagd of uit eigen beweging het bestuur te adviseren over aangelegen­heden die het pensioenfonds betreffen. Een overzicht van de advies- en goedkeuringsrechten van het verantwoordingsorgaan en de raad van toezicht is opgenomen in bijlage 2 bij dit jaarverslag. Naast het geven van advies heeft het verantwoordingsorgaan de taak om een oordeel te vormen over het gevoerde beleid en het handelen van het bestuur en de beleidskeuzes voor de toekomst. Dit gebeurt aan de hand van het jaarverslag, de jaarrekening en andere informatie, waaronder de bevindingen van de raad van toezicht. Dit oordeel wordt een maal per jaar schriftelijk vastgelegd. Het oordeel en de reactie van het bestuur daarop, is opgenomen in hoofdstuk 8 van dit jaarverslag.

Het verantwoordingsorgaan is op 31 december 2022 als volgt samengesteld:

Leden Namens Geboortedatum Zittingsduur tot
Mevrouw Irma Stavenuiter (voorzitter) gewezen deelnemers 28/07/1964  1 maart 2023
De heer Jan Everaers actieve deelnemers 30/10/1987  1 juli 2024
De heer Piet Hamelink pensioengerechtigden 13/01/1948  1 juli 2024
De heer Pim Meijkamp werkgevers 13/06/1964  1 januari 2023
De heer Toon Weijenborg werkgevers 18/05/1959  1 juli 2022
Mevrouw Inge Grooters actieve deelnemers 26/06/1978  1 januari 2026
De heer Adriaan van der Veen actieve deelnemers 31/03/1958  1 januari 2026

Wijzigingen samenstelling in 2022:
Per 1 januari 2022 waren er de twee vacatures namens de actieve deelnemers ingevuld. FNV Recreatie en CNV Vakmensen hebben gezamenlijk mevrouw Inge Grooters en de heer Adriaan van der Veen benoemd als lid van het verantwoordingsorgaan. Vanaf 1 januari 2022 is het verantwoordingsorgaan weer volledig bezet.

Vergaderingen
In 2022 heeft het verantwoordingsorgaan vijf maal vergaderd. Daarnaast heeft het verantwoordingsorgaan zes keer vergaderd met het dagelijks bestuur van het pensioenfonds, één keer met het gehele bestuur en éénmaal met de raad van toezicht. Tijdens deze bijeenkomsten zijn zij onder andere geïnformeerd over actuele zaken in het pensioenfonds. Het verantwoordingsorgaan heeft een positief advies uitgebracht over:

  • Premie 2023

In 2022 hebben drieverdiepingsbijeenkomsten plaatsgevonden:

  • Communicatie
  • Jaarverslag 2021
  • Korten

Daarnaast heeft er begin 2023 een zelfevaluatie plaatsgevonden.

. 7 Uitbesteding

Het pensioenfonds heeft ervoor gekozen de meeste werkzaamheden niet zelf uit te voeren maar uit te besteden aan andere partijen. Uitgangspunt hierbij is dat het bestuur, conform de eisen van de Pensioenwet, verantwoordelijk blijft voor de juiste uitvoering van de uitbestede werkzaamheden en de risico’s die hieraan verbonden zijn adequaat beheerst. Het pensioenfonds heeft een uitbestedingsbeleid vastgesteld.

Het pensioenfonds heeft uitbestedingsovereenkomsten en/of Service Level Agreements (SLA’s) gesloten met de partijen waaraan werkzaamheden zijn uitbesteed. In die overeenkomsten is niet alleen vastgelegd welke werkzaamheden zijn uitbesteed, maar zijn ook afspraken gemaakt over de kwaliteit van de dienstverlening en eventuele beëindigingsvoorwaarden. De SLA’s met de uitbestedingspartijen worden periodiek besproken in het (dagelijks) bestuur.

Hieronder volgt een overzicht van de uitbestede werkzaamheden.

Deelnemers- en financiële administratie
Vanaf 1 januari 2015 verzorgt TKP Pensioen B.V.de deelnemers- en financiële administratie. De afspraken hierover zijn vastgelegd in een uitbestedingsovereenkomst. Vanaf 1 januari 2021 geldt een nieuwe overeenkomst voor onbepaalde tijd.

Bestuursondersteuning
Voor de bestuursondersteuning heeft het bestuur gekozen voor een partij die onafhankelijk is van de pensioenuitvoering. De bestuursondersteuning wordt verzorgd door Montae & Partners. De werkzaamheden zijn vastgelegd in een overeenkomst.

Vergadertool en archief
Ten behoeve van vergaderingen en een archief werkt het bestuur met BoardPacks. BoardPacks is een webgebaseerd pakket om vergaderingen te organiseren, taken uit te zetten en te monitoren en pensioenfondsstukken te archiveren. Met BoardPacks hebben de bestuursleden op elk gewenst moment toegang tot het centrale archief van het pensioenfonds. Met betrekking tot BoardPacks heeft het bestuur een contract afgesloten met Diligent Boardbooks Limited in Engeland.

Vanaf 1 september 2022 werkt het bestuur met een eigen Teams omgeving. Het volledige archief in op genomen in Teams. Per 1 september 2022 gebruikt het fonds Indeqa als vergadertool.

Sleutelfunctie vervullers
De vervulling van de sleutelfunctie interne audit is belegd bij KPMG, de vervulling van de sleutelfunctie Actuarieel is per 1 januari 2020 belegd bij Triple A en de vervulling van de sleutelfunctie risicobeheer is belegd bij Montae & Partners.

Vermogensbeheer
Het vermogensbeheer werd in 2022 uitgevoerd door BlackRock, Cardano, a.s.r. vermogensbeheer en Aegon Asset Management. BlackRock draagt zorg voor en volledige administratie van de bij hen ondergebrachte beleggingsportefeuilles en alle daarop betrekking hebbende transacties. Het pensioenfonds belegt in Nederlandse woninghypotheken middels het PVF Particuliere Hypothekenfonds beheerd door Syntrus Achmea Real Estate & Finance. Met BlackRock en Cardano en Syntrus Achmea Real Estate & Finance is een overeenkomst afgesloten waarin onder andere de beleggingsrichtlijnen en de overeengekomen rapportages zijn vastgelegd. De afspraken zijn vastgelegd in een SLA.

De uitvoering van de afdekking van valutarisico is uitbesteed aan CACEIS. De afspraken hierover zijn vastgelegd in een overeenkomst.

A.s.r  Vermogensbeheer is de beheerder van het ASR ESG IndexPlus Institutioneel Euro Bedrijfsobligatiefonds, Aegon Asset Management is de beheerder van het European ABS Fund I EUR Acc.

Custodian
CACEIS is de custodian van het pensioenfonds. CACEIS verzorgt in dit kader de reguliere bewaarneming van effecten/beleggingsfondsen, als ook de uitvoering van effectentransacties, de performancemeting en de Z-score.

Advisering vermogensbeheer
Advisering op het gebied van vermogensbeheer is uitbesteed aan Cardano Risk Management B.V. De afspraken hieromtrent zijn eveneens vastgelegd in een overeenkomst.

Externe accountant
De externe accountant is Mazars. De accountant controleert jaarlijks het jaarverslag/jaarrekening en de staten voor DNB en doet verslag van zijn werkzaamheden in de vorm van een controleverklaring en een verslag aan het bestuur. Jaarlijks voert de externe accountant een controle uit op de jaarrekening en de daaraan ten grondslag liggende administratieve processen (in relatie tot de materialiteit voor de jaarrekening). De opdracht aan de accountant wordt jaarlijks vastgelegd in een schriftelijke opdrachtbevestiging.

Certificerend actuaris en sleutelfunctiehouder en vervuller Actuarieel
Het bestuur heeft per 1 januari 2020 een externe certificerend actuaris aangesteld verbonden aan Triple A. De vervulling van de sleutelfunctie (houder en vervuller) actuarieel is belegd bij certificerend actuaris. De certificerend actuaris beoordeelt de financiële positie van het pensioenfonds volgens de eisen van DNB. De certificerend actuaris rapporteert eenmaal per jaar aan het pensioenfondsbestuur door middel van een actuarieel rapport en een actuariële verklaring. De werkzaamheden die worden uitgevoerd door de certificerend actuaris zijn vastgelegd in een schriftelijke opdrachtbevestiging.

Adviserend actuaris
Het bestuur maakt gebruik van een adviserend actuaris verbonden aan Willis Towers Watson.

Compliance officer
Holland van Gijzen Advocaten en Notarissen LLP verricht compliance werkzaamheden voor het pensioenfonds. Het betreft hier met name het toetsen van de naleving van de gedragscode. De opdracht hiertoe wordt jaarlijks vastgelegd in een schriftelijke opdrachtbevestiging.

Monitoring en evaluatie (kosten) uitbesteding
Per kwartaal bewaakt het bestuur de kosten aan de hand van de pensioenfondsbegroting en financiële voortgangsrapportage en stuurt daar waar mogelijk bij. Het bestuur werkt daarnaast met een contractenregister dat dient als overzicht van de aangegane externe verplichtingen en als basis voor een gedegen evaluatie van de externe partijen.

In 2022 zijn alle uitbestedingspartijen aan de hand van een evaluatieformulier geëvalueerd.

.8 Fondsdocumenten

De volgende fondsdocumenten zijn in 2022 gewijzigd / opgesteld:

Fondsdocument Ingangsdatum Gewijzigd op
ABTN incl. financieel crisisplan 01/01/2023 15/12/2022
Strategisch beleggingsplan 01/01/2023 15/12/2022
Jaarplan beleggingen 2022 01/01/2023 15/12/2022
Jaarstart 2021 01/01/2022 21/01/2022
Beleid vrijstellingen 23/06/2022 23/06/2022
Geschiktheidsplan 08/09/2022 08/09/2022
Verkiezingsreglement bestuur gepensioneerden 20/01/2022 20/01/2022
Pensioenreglement 2023 01/01/2023 15/12/2022
Statuten 01/03/2022 01/03/2022
Reglement Anw-pensioen 01/01/2023 15/12/2022
Uitbestedingsbeleid 15/12/2022 15/12/2022
Versie:
v6.2.23

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report