Spring naar inhoud

Bevindingen Raad van Toezicht

7.1 Samenvatting Rapportage Raad van Toezicht

Deze rapportage bevat de bevindingen van de Raad van Toezicht (Raad) van Stichting Pensioenfonds Recreatie (Pensioenfonds Recreatie) naar aanleiding van haar onderzoek naar het functioneren van het Bestuur van het pensioenfonds over het kalenderjaar 2022.

De Raad heeft tot taak toezicht te houden op het beleid van het Bestuur en op de algemene gang van zaken in het Pensioenfonds Recreatie. De Raad is ten minste belast met het toezien op adequate risicobeheersing en evenwichtige belangenafweging door het Bestuur en legt verantwoording af over de uitvoering van haar taken aan het Verantwoordingsorgaan en in het jaarverslag. Daarnaast heeft de Raad goedkeuringsrechten ten aanzien van een aantal bestuursbesluiten.

De Pensioenwet en de Code Pensioenfondsen vormen referentiekaders voor de Raad. Daarnaast heeft de Raad ook de Code van de Vereniging Intern Toezichthouders Pensioensector (VITP) als normenkader bij de uitvoering van haar taak betrokken.

Specifieke thema’s 2022
De Raad heeft een plan van aanpak opgesteld voor 2022, met een aantal specifieke thema’s waarop de Raad zich richt, namelijk:

  1. (Voorbereiding) implementatie pensioenakkoord
  2. Implementatie opvolgingsplan Bestuur en Raad van Toezicht
  3. Strategische heroriëntatie toekomst Pensioenfonds Recreatie

Algemeen oordeel
De Raad constateert dat het Bestuur toegewijd is om de missie te vervullen en daar de organen van Pensioenfonds Recreatie in het algemeen in voldoende mate bij betrekt. Een aandachtspunt betreft de informatievoorziening aan de fondsorganen op het gebied van Wtp. Tot nu toe betreft dit met name procesinformatie. Voor het realiseren van de ambitieuze planning is het belangrijk dat de organen ook tijdig inhoudelijk worden meegenomen in het Wtp-dossier, zodat deze in de gelegenheid worden gesteld hiervan tijdig kennis te nemen en hun wettelijke taken naar behoren kunnen uitvoeren. De Raad is verheugd dat het Bestuur op een aantal belangrijke dossiers in 2022 goede voortgang heeft geboekt.
Zo heeft het Bestuur veel voortgang geboekt bij de voorbereiding van de implementatie van het pensioenakkoord.
Daarnaast heeft het Bestuur het opvolgingsplan voor het Bestuur en de Raad van Toezicht succesvol uitgevoerd.
Met betrekking tot de strategische discussie die door Sociale Partners in 2021 was gestart over de toekomst van Pensioenfonds Recreatie, stelt de Raad vast dat het Bestuur deze op een goede manier heeft gepareerd door de contacten met Sociale Partners te intensiveren en hierbij proactief de dialoog te (blijven) zoeken in het overleg aan de Pensioentafel en met Sociale Partners. De Raad heeft er vertrouwen in dat het Bestuur deze lijn in 2023 voortzet.
Verder is er naar de mening van de Raad sprake van een goed functionerend Bestuur, dat de regeling adequaat laat uitvoeren. Pensioenfonds Recreatie beschikt over een uitgewerkt beleggingsbeleid en besteedt voldoende aandacht aan het monitoren en managen van de risico’s.

Algemeen beleid en governance
De Raad constateert dat het Bestuur competent is en toegewijd de taken vervult. De Bestuursleden zijn deskundig, zij stellen zich onafhankelijk op en er wordt op voet van gelijkwaardigheid geopereerd. Alle Bestuursleden hebben aangegeven naast de andere werkzaamheden die zij vervullen, voldoende tijd beschikbaar te hebben voor Pensioenfonds Recreatie. In de praktijk wordt dit ook zo ervaren door de Raad. Pensioenfonds Recreatie beschikt over een gedragscode waarin de gewenste cultuur is vastgelegd. Alle verbonden personen ondertekenen deze gedragscode en verklaren daarmee dat ze integer handelen. In 2022 zijn er geen integriteitsissues geweest. Op iedere bestuursvergadering staat als vast agendapunt de vraag of er ten aanzien van de te behandelen onderwerpen mogelijk sprake kan zijn van (de schijn van) belangenverstrengeling. De Raad stelt dat het Bestuur ten aanzien van integriteit en compliance voldoet aan de gestelde eisen en normen.

In verband met het aflopen van de zittingstermijnen van het Dagelijks Bestuur en een lid van de Raad heeft het Bestuur eind 2021 een opvolgingsplan opgesteld. De Raad constateert met tevredenheid dat het (Dagelijks) Bestuur op een goede wijze opvolging aan dit plan heeft gegeven waardoor het is gelukt om tijdig in de vacatures te voorzien. De Raad adviseert het Bestuur te voorkomen dat de situatie dat een aantal Bestuursleden tegelijkertijd vertrekt wederom optreedt door het opstellen van een opvolgingsplan waarin de uitstroom van bestuursleden gefaseerd plaatsvindt en zorg te dragen voor een goede overdracht van kennis. In relatie tot de uitvoering van het opvolgingsplan heeft het Bestuur besloten de rol van sleutelfunctiehouder risicobeheer na het aantreden van het nieuwe lid van het Dagelijks Bestuur buiten het Dagelijks Bestuur te beleggen waardoor de countervailing power van de sleutelfunctiehouder risicobeheer is versterkt. De Raad is positief over dit besluit.

In het verslagjaar hebben de Raad en het Dagelijks Bestuur de samenwerking besproken. Hierbij is vastgesteld dat de samenwerking over en weer wordt gewaardeerd en zijn er geen bijzonderheden naar voren gekomen.

Wtp
Het verslagjaar heeft vooral in het kader gestaan van de voorbereiding van de invoering van de Wtp. Aanvankelijk had het Bestuur als gewenste transitiedatum 1 juli 2024.TKP heeft het Bestuur echter laten weten geen MidYear-transities te faciliteren voor pensioenfondsen die gebruik maken van een bepaalde administratieve berekeningsmethodiek, cumulatief voortschrijdend rekenen (VCR). 

Om die reden is de beoogde transitiedatum verschoven naar 1 januari 2025. De Raad vindt ook de bijgestelde planning nog steeds ambitieus. Temeer omdat er nog onzekerheid is of TKP een overgang per 1 januari 2025 kan faciliteren gezien de uitdagingen die TKP (nog) heeft bij de overgang naar het nieuwe IT-doelsysteem. Het Bestuur heeft zich nadrukkelijk gecommitteerd aan de bijgestelde planning. Dat neemt niet weg dat het Bestuur nog veel aandacht moet besteden aan een veelheid van onderwerpen om tot de implementatie van de Wtp te komen.

Risicomanagement
Het Bestuur heeft in 2022 de effectiviteit en de doelmatigheid van het risicobeheer beoordeeld. Daarbij heeft het Bestuur het volwassenheidsniveau van Pensioenfonds Recreatie vastgesteld op 3. Bij de voorgaande evaluatie in 2017 was het volwassenheidsniveau vastgesteld op 4. De Raad is van mening dat gelet op de komende aangrijpende veranderingen als gevolg van Wtp, het streven naar een sterk risicobeheer - dus een volwassenheidsniveau 4 - de aandacht van het Bestuur verdient.

Evenwichtige belangenafweging
Het Bestuur heeft besloten geen gebruik te maken van de versoepelde toeslagverlening op basis van de algemene maatregel van bestuur. Dit besluit is als volgt onderbouwd:

  • De dekkingsgraad is (nog) niet voldoende robuust om een toeslag te verlenen;
  • Het is nog hoogst onzeker hoe hoog de benodigde invaardekkingsgraad is. Daarnaast is nog niet bekend hoeveel nodig is voor het vullen van de overige reserves (solidariteitsreserve, compensatiedepot en stroppenpot).
  • De Raad kan zich vinden in deze onderbouwing.

Pensioenfonds Recreatie hanteert de systematiek van de gedempte kostendekkende premie. Door de gestegen rente daalt de zuiver kostendekkende premie in 2023 fors. Het Bestuur overweegt niet de systematiek van de kostendekkende premie voor 2023 aan te passen, omdat dat de schijn van cherry picking heeft.

Beleggingsbeleid en vermogensbeheer
In het jaarplan 2022 voor vermogensbeheer was naast de reguliere thema’s een aantal aanvullende onderwerpen op het gebied van duurzaamheid en Wtp opgenomen. Als gevolg hiervan was het jaarplan 2022 ambitieus te noemen. Desondanks zijn de meeste onderwerpen in 2022 behandeld. Een uitzondering hierop vormt de verdere aanscherping van het MVB beleid en de communicatie daarover. In 2022 zijn de SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulation) en EU taxonomie verder uitgewerkt en aangepast. Dit was aanleiding voor het Bestuur om de vereiste duurzaamheidsclassificatie en haar uitsluitingenbeleid ter discussie te stellen en de communicatie over haar MVB beleid via de website aan te scherpen. Hoewel deze onderwerpen diverse keren zijn besproken in BAC vergaderingen en tijdens studiedagen van het Bestuur, heeft dit nog niet geleid tot aanpassing van het MVB beleid. Gelet op de implementatie tijdslijnen vraagt dit onderwerp aandacht van het Bestuur in de eerste helft van 2023.  

Communicatie
Het Bestuur communiceert helder en duidelijk over haar beleid met pensioengerechtigden, deelnemers, werkgevers, gewezen deelnemers, sociale partners en andere stakeholders. De implementatie van het programma #GastVrijPensioenfonds heeft hieraan bijgedragen. Wij adviseren het Bestuur om - ondanks de focus op de implementatie van Wtp – het zijn van een #Gastvrij pensioenfonds te blijven omarmen, omdat het pensioenfonds zich hiermee kan onderscheiden.

Opvolging aanbevelingen eerdere jaren
De meeste aanbevelingen uit ons rapport over 2021 zijn onderwerp van gesprek geweest met het Dagelijks Bestuur en opgevolgd.

Jaarverslag en jaarrekening
De Raad heeft goedkeuring verleend aan het besluit van het Bestuur om de jaarrekening 2021 vast te stellen. In 2022 is de Raad tot het inzicht gekomen dat de betrokkenheid van het Raad bij het jaarwerktraject kan worden vergroot. Inmiddels zijn afspraken met het Dagelijks Bestuur gemaakt om hieraan invulling te geven bij het jaarwerktraject 2022.

Uitbestedingsbeleid
Hoewel Pensioenfonds Recreatie over een adequaat uitbestedingsbeleid en uitbesteding- en evaluatieproces beschikt, is bij de audit op het uitbestedingsproces vermogensbeheer een aantal bevindingen geconstateerd dat grotendeels betrekking heeft op de wijze waarop afspraken met de uitbestedingspartijen aan de voorkant zijn vastgelegd en de wijze waarop de monitoring en evaluatie wordt vastgelegd. Het Bestuur heeft naar aanleiding van deze audit verbeteracties gedefinieerd. De Raad adviseert het Bestuur te bewaken dat deze verbeteracties ook daadwerkelijk worden geïmplementeerd.

Fondsdocumentatie
Met het oog op de implementatie van Wtp zal de komende jaren een significant aantal fondsdocumenten in aanmerking komen voor aanpassingen. De Raad vraagt aandacht om de tijdigheid en de volledigheid van de actualisatie van fondsdocumenten te waarborgen.

Tot slot
De Raad kijkt terug op een uitdagend en boeiend 2022. De samenwerking met alle organen is positief. De komende jaren zullen de verdere voorbereiding en de implementatie van de Wtp veel aandacht vragen. Wij verwachten dan ook dat het jaar 2023 weer volop uitdagingen geeft. De Raad ziet uit naar een vervolg op de samenwerking met alle organen van fonds en het (Dagelijks) Bestuur in het bijzonder.

7.2 Reactie bestuur op Rapportage Raad van Toezicht

De RvT heeft haar bevindingen over 2022 gemeld in haar rapport over 2022 dat samen met het bestuur is besproken tijdens de vergadering van 1 juni 2023. Het bestuur is blij met het rapport van de RvT. De RvT oordeelt positief over het functioneren van het bestuur en over de samenwerking tussen de RvT en alle organen.

De RvT heeft in haar rapport een aantal aanbevelingen opgenomen voor het bestuur. Deze aanbevelingen zijn hieronder opgenomen, voorzien van een eerste reactie van het bestuur.

  Aanbevelingen Raad van toezicht
(hierna: RvT)
Opvolging Tijdpad
1. Aanbeveling 2021: Definieer vooraf de strategische bestuurlijke producten en laat deze voorzien van een risico-opinie ongeacht de aard van het besluit over deze strategische producten.
Aanbeveling 2022: Het is niet duidelijk of deze aanbeveling is opgevolgd. Er is in de strategische jaarkalender van de BAC een aantal onderwerpen aangeduid als strategische agendapunten dat bij de behandeling in het Bestuur niet was voorzien van een risico-opinie, zoals de investment case Hypotheek.
Bij het vaststellen van de strategische jaarkalender van het bestuur wordt de jaaragenda van de BAC meegewogen om te bepalen of bij een bepaald onderwerp een risico-opinie moet worden opgesteld. 2023
2. Aanbeveling 2021: Onderzoek of naar aanleiding van de uitgevoerde evaluatie van de matchingportefeuille de investmentcase, kaderstelling en het uitvoeringsmandaat dienen te worden gewijzigd. Dit is geborgd in de evaluatiekalender van de BAC. Gereed.
3. Aanbeveling 2021: Participeer als bestuur bij een toekomstige aanpassing van de ERB actiever in de uitwerking van de ERB. Bij de eerstvolgende uit te voeren ERB neemt het bestuur dit aandachtspunt van de RvT mee. Afhankelijk van uitvoering ERB.
4.           Aanbeveling 2021: Maak afspraken over de wijze waarop de ERB een rol krijgt in het besluitvormingsproces van het pensioenfonds. Bij de eerstvolgende uit te voeren ERB neemt het bestuur dit aandachtspunt van de RvT mee. Afhankelijk van uitvoering ERB.
5.           Blijf als Bestuur in het kader van goed stakeholdermanagement in gesprek met de Pensioentafel en Sociale Partners zodat het Bestuur tijdig wordt betrokken bij verdere discussies over de toekomst van Pensioenfonds Recreatie na de implementatie van Wtp. Voor 2023 zijn 6 reguliere en 2 extra vergaderingen van de Pensioentafel ingepland. Deze vergaderingen worden voorbereid door de agendacommissie waarin elke geleding van sociale partners vertegenwoordigd is. Voor 2023 zal Wtp hoofdonderwerp zijn. In 2024 zullen in ieder geval de reguliere 6 vergaderingen van de Pensioentafel ingepland worden. Het bestuur is van mening dat deze vergaderingen een belangrijke bijdrage hebben aan goed stakeholdermanagement waardoor het bestuur tijdig van alle relevante ontwikkelingen bij sociale partners op de hoogte is incl. die m.b.t. de toekomst van het pensioenfonds. Gereed
6.           Stel een rooster van aftreden op met als doel te bereiken dat bestuursleden gefaseerd in de tijd uitstromen, zodat het verloren gaan van kennis en historie zoveel mogelijk wordt beperkt. Het bestuur heeft een rooster van aftreden dat jaarlijks door het bestuur beoordeeld wordt op zaken zoals het gefaseerd in de tijd uitstromen van bestuursleden zodat de continuïteit van het besturen van het pensioenfonds zoveel mogelijk geborgd wordt. Gereed
7.           Start tijdig met de werving van een opvolger voor de heer Van Straten die eind 2023 vertrekt en zorg voor een goede overdracht, onder andere door het opstellen van een overdrachtsdocument. De werving voor een opvolger van de heer Van Straten is in 2023 Q1 gestart. Een goede overdracht incl. waar nodig het opstellen van een overdrachtsdocument door het DB geborgd worden. 2023
8.           Breid het beloningsbeleid uit met de uitgangspunten en de systematiek die van toepassing zijn voor beloningen tijdens inwerktrajecten. Het bestuur is van mening dat het huidige beloningsbeleid voldoende handvatten biedt voor de reguliere opvolging. Het bestuur ziet geen reden om bepalingen voor incidentele gevallen in het beloningsbeleid op te nemen. Afhankelijk van de situatie beoordeelt het bestuur hoe hiermee om te gaan waarbij goedkeuring aan de RvT gevraagd wordt de te maken afspraken. Gereed
9.           Wtp - Bepaal op welke momenten de fondsgrondslagen moeten worden herijkt, zodat de overgang zo nauwkeurig mogelijk kan plaatsvinden. Onderdeel planning en besluitvormingsproces Wtp. Gereed
10.        Wtp - Stel de volgorde van aanwending van de buffer op het transitiemoment vast en doe dat op basis van verschillende scenario’s. Onderdeel planning en besluitvormingsproces Wtp. Gereed
11.        Wtp - Beoordeel of alle gaps in het Plexus platform van TKP tijdig zijn opgelost en stel vast wat de gevolgen zijn als niet alle gaps tijdig zijn opgelost. Onderdeel planning en besluitvormingsproces Wtp. Gereed
12.        Wtp - Monitor en stel vast dat de datakwaliteit tijdig voldoet aan de door het Bestuur gewenste risicohouding. Onderdeel planning en besluitvormingsproces Wtp. Gereed
13. Wtp - Betrek accountant, actuaris en de drie sleutelfunctiehouders tijdig bij de relevante onderwerpen, specifiek, maar niet alleen, bij de beoordeling van de datakwaliteit.
M.b.t de sleutelfunctiehouder actuarieel adviseert RvT expliciet in de planning op te nemen ten aanzien van welke onderwerpen een opinie zal worden gevraagd en hierover vooraf met deze functionaris afstemming te hebben. M.b.t. tot de accountant adviseert RvT naast de afspraken over datakwaliteit afspraken te maken over wat de accountant nodig heeft om de conversie naar het nieuwe IT-systeem te controleren en wat de rol van de accountant zal zijn bij het invaren en het vaststellen van de operationele reserve en welke informatie daarvoor nodig is.
Dit is of wordt op korte termijn onderdeel van de planning en het besluitvormingsproces Wtp. Gereed
14. Wtp - Neem kennis van de gevolgen van de keuzes van het Bestuur voor de financiële opzet, door een scenario als Bestuur door te nemen en evalueer aan de hand daarvan de gemaakte keuzes. Een zogenoemde ‘Dry Run’ van het pensioenfonds is opgenomen in de planning Wtp. Gereed
15. Wtp - Borg de kennis binnen het gehele Bestuur over het nieuwe pensioencontract en de wijze waarop de financiering daarvan is ingericht. Onderdeel planning en besluitvormingsproces Wtp.
Het bestuur heeft veel tijd ingeruimd voor beeldvorming over de door de RvT genoemde onderwerpen. Bij besluitvorming monitort de voorzitter of alle bestuursleden goed op de discussie aangesloten zijn en stelt de voorzitter alle individuele bestuursleden in de gelegenheid om hun visie te geven.
Gereed
16.        Wtp - Betrek het Verantwoordingsorgaan en de Raad tijdig zodat deze gremia hun rol goed en tijdig kunnen invullen. Onderdeel planning en besluitvormingsproces Wtp. Gereed
17. Streef naar een sterk risicobeheer met volwassenheidsniveau 4 en stel een actieplan op voor de implementatie van de vereiste verandering om van niveau 3 tot 4 te gaan. Dit is een aandachtspunt van het bestuur. De RC is gevraagd een impactanalyse op te stellen voor een mogelijke overgang van volwassenheidsniveau 3 naar volwassenheidsniveau 4. 2023
18. Onderzoek tijdig welke stappen moeten worden genomen om eind 2024 aan DORA te voldoen. Het bestuur brengt de te nemen stappen inzake DORA in kaart en bespreekt dit onderwerp in de BV op 29 juni 2023. Q2 2023
19. Evenwichtige belangenafweging - Stel de benodigde invaardekkingsgraad vast. Onderdeel planning en besluitvormingsproces Wtp. Gereed
20. Beleggingsbeleid en vermogensbeheer - Sta vóór de behandeling van een onderwerp stil bij welke vragen dienen te worden beantwoord om zo te sturen op een beoogd resultaat in een bepaalde vergadering en de behandeling van onderwerpen in de BAC effectiever te maken. Dit is onderdeel van het gebruikelijk besluitvormingsproces door het bestuur incl. de voorbereiding door de BAC. In 2022 is dit een paar keer niet goed verlopen. Het bestuur beschouwt dit als incidenten. Gereed.
21. Beleggingsbeleid en vermogensbeheer - In 2023 treedt SFDR Level 2 in werking vanaf 1 juli met vergaande rapportage verplichtingen over de productclassificatie en de ESG-integratie van duurzaamheidsrisico. Zorg voor implementatie voor de wettelijke termijn van 1 juli 2023. De extra vereisten die de RvT benoemd, gelden niet voor het pensioenfonds omdat het fonds op dit moment als artikel 6 fonds kwalificeert. Gereed.
22. Communicatie - Meet de effectiviteit van de ingezette communicatiemiddelen met de belanghebbenden, zeker ook met het oog op Wtp. De CCR vraagt bij TKP na of, en zo ja, welke maatregelen zij treffen om de effectiviteit van de ingezette communicatiemiddelen, zeker m.b.t. Wtp, te meten. Aan de hand van de input van TKP beoordeelt de CCR of aanvullende maatregelen wenselijk zijn. 2023
23. Stel een beleid voor korten op. Het bestuur pakt dit in 2023 op in relatie tot het definiëren van invaarscenario’s. 01- 1-2024
24. Jaarverslag en jaarrekening - Verbeter de regierol op de berekening van het Vereist Eigen Vermogen. Het bestuur heeft waar mogelijk en voor zover realistisch de regierol op de berekening van het VEV geoptimaliseerd. Gereed.
25. Jaarverslag en jaarrekening - Verbeter de onderbouwing van de arbeidsongeschikt-heidsvoorziening zodat de premiestelling voor arbeidsongeschiktheid kan worden verbeterd. Ook in het kader van invaren is het belangrijk dat de arbeidsongeschikt-heidsvoorziening juist en volledig is bepaald. Het bestuur heeft hier in 2022 in het kader van het grondslagenonderzoek en de premiestelling stappen in genomen. Dit blijft in het kader van invaren ook in 2023 een belangrijk aandachtspunt voor het bestuur. Gereed.
26. Jaarverslag en jaarrekening - Betrek de sleutelfunctiehouder actuarieel tijdig bij besluiten over premie en grondslagen. Dit is een vast onderdeel van het premieproces. Gereed.
27. Bewaak dat de geformuleerde verbeter-acties naar aanleiding van de audit op het uitbestedingsproces vermogensbeheer tijdig worden geïmplementeerd. Het DB monitort periodiek de voortgang op de bevindingen uit de fondsaudits en op de bevindingen uit de multiclientaudits bij TKP. Bij grote bevindingen wordt deze monitoring geïntensiveerd. Gereed.
28. Werk het fondsdocumentenregister jaarlijks bij, voeg in het register een herzienings-termijn per document toe en pas aansluitend de strategische jaarkalender aan. Het fondsdocumentenregister wordt tenminste jaarlijks bijgewerkt. Aan dit register zal een herzieningstermijn per document toegevoegd worden. Tevens zal de strategische jaarkalender waar nodig met dit register gesynchroniseerd worden. 2023
29. Gebruik de strategische jaarkalender om de uitvoering te monitoren. De strategische jaarkalender zal 1x per kwartaal voor dit doel geagendeerd worden zodat het DB dit kan monitoren. 2023

7.3 Goedkeuring jaarverslag 2022

De Raad van Toezicht heeft op 15 juni 2023 haar goedkeuring verleend bij het jaarverslag over 2022.

Versie:
v6.2.23

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report